Ondernemingsakte en concreet Stappenplan

In het adviesgesprek stel je samen met Marina jouw Ondernemingsakte op inclusief een duidelijk Stappenplan (lees: to-do-list). We vragen je vooraf om een aantal documenten mee te brengen naar dit gesprek zoals je verzekeringspolissen, je KvK-inschrijving, financiële overzichten etc.

De antwoorden uit jouw Zelf-Audit nemen we mee in dit gesprek. We staan stil bij alle onderwerpen die voor jou als ondernemer belangrijk zijn en kijken welke zaken je nog moet regelen en vastleggen. Al die actiepunten verzamelen we voor jou in een overzichtelijk Stappenplan waarmee je direct aan de slag kunt.  

Binnen 3 werkdagen ontvang je de definitieve Ondernemingsakte. Helder opgemaakt en geschreven in duidelijke taal. In een tweede gesprek lichten we de Ondernemingsakte toe en maken we een planning voor de uitvoering van het Stappenplan. Je kunt daarbij aangeven of je alle actiepunten het liefst zelf uitvoert of dat je daarbij onze hulp nodig hebt.

Dit regel je met een Ondernemingsakte

Zaken die niet tot je kernactiviteiten behoren, die heb je als ondernemer vaak niet zo scherp op je vizier. Je denkt er pas over na als je ze concreet nodig hebt. En dan is het misschien te laat.
 
Voor die ‘randzaken’ geldt bijna altijd dat het wel erg fijn is als je er in goede tijden al over nagedacht hebt. Zodat in ‘slechte tijden’ direct duidelijk is wie ervoor gemachtigd is en wat ermee moet gebeuren. Denk daar nu over na en regel het goed. Nu kan het.  

De antwoorden op de volgende vragen kun je bijvoorbeeld vastleggen in jouw Ondernemingsakte:

  • Wie kent buiten jou de code van het alarm?
  • Wie is namens jouw bedrijf gemachtigd bij de bank?
  • Wie heeft toegang tot de server?
  • Wie kan de website en social media kanalen beheren?
  • Wie is op de hoogte van de leasecontracten?
  • Wie kent de inhoud van de regeling met de Belastingdienst?
  • Wie kan opdrachten voor jou afronden?
  • En zo kun je ongetwijfeld nog genoeg voorbeelden verzinnen.

Is er een noodsituatie, dan ontvangt degene die jij hebt gemachtigd de Ondernemingsakte. Daarin staat alles wat hij/zij nodig heeft om snel actie te ondernemen en zo de continuïteit van jouw bedrijf te waarborgen. Én duidelijkheid te creëren bij je personeel, klanten en leveranciers, want ook zij vinden het fijn om te weten waar ze aan toe zijn.

Niet alleen jij hebt er voordeel van

Heb je een Ondernemingsakte en heb je de actiepunten van het Stappenplan uitgevoerd? Dan weet je dat je in combinatie met een testament alles, maar dan ook echt alles, goed hebt geregeld. Dat geeft je overzicht en levert rust op.

De akte wordt door ons veilig digitaal opgeslagen en kan worden geraadpleegd op het moment dat het nodig is. Tot die tijd kun jij met een gerust hart werken in en aan jouw bedrijf.  

Zekerheid voor geldverstrekkers

Een Ondernemingsakte zorgt voor continuïteit en zekerheid, ook bij de instanties die aan jou in welke vorm dan ook een krediet hebben verstrekt. Met een Ondernemingsakte zeg je expliciet dat zij in een noodsituatie hun geld terugkrijgen. Zonder Ondernemingsakte is dat nog maar afwachten. Voor geldverstrekkers zoals banken kan het hebben van een Ondernemingsakte een extra waarborg vormen bij het afsluiten van een lening.

“De Ondernemingsakte heeft alles in zich om uit te groeien tot een keurmerk voor goed ondernemerschap.”

- Marina van Rossum